fredag 17 juni 2011

Parfymen och sommaren om natten..








Om natten kommer den..
I den mjuka ljumma sommarkvällen, natten kommer den. som den brukar.
Den där drömmen om parfymen. Parfymen och sommaren, som liksom hör ihop.
Om dagen. Solvarm hud. svettigt och sunda strömmar liv, damm och växtsafter.
rabatt-rens och trädgårdskyssar i pannan.
Om natten. bidar tiden att blomma. försiktigt. doftande svagt. sinnligt. underströmmar
av det där lilla extra. Som Nattblommorna, de hemlighetsfulla vita. som doftar när
alla andra sover..

Det blir aldrig riktigt mörkt här uppe i norr. Det känns bara så ikväll. Sommaren
som har landat. Djupnar. Grönskan som djupnar, visar sitt rätta ansikte om natten.
När tordyvlar flyger i skymningen. När stolen i bersån ser ut att vänta på någon.
eller någon kanske redan sitter där, och väntar på midnattssolen.
Förväntansblommor. Vita blomstertobaken.
Nattviol och fioler i mitt hjärta.
Jag snusar på min axel och blundar
ler...



~Lycke

12 kommentarer:

SusanLotus sa...

Du skriver så underbart...
Jag minns min barndoms somrar uppe i norra Finland, vid den ryska gränsen... Midnattssol, doften av blommor och tystnaden i huset när alla sov utom jag... Jag tyckte det var så ljust... Och farmors och farfars klocka tickade så högt och slog varje halvtimme... Tänk om man kunde resa tillbaka i tiden... Då skulle jag göra det ett tag.
Ha en skön sommarnatt och njut av ljuset... KRAM !

Unknown sa...

Jeg kan dufte dine ord !

Unknown sa...

Jeg kan dufte dine ord !

Maria sa...

Du skriver fint! Som jag sagt tidigare. Nu har du landat. Nu har du hittat ditt språk.

Maria sa...

...eller hittat TILLBAKA till ditt språk, menar jag

Randiga Tråden sa...

Vilka härliga romantiska bilder.

Titti sa...

Du skriver så fint! Och jag tänker på din mammas ord om vinröd lägenhet och rökelse. Så var mitt studentrum men jag var inte i harmoni. Fast det berodde inte på rökelsen.

LeiaMia sa...

Så ljust ni har det och så vackert du skriver!

TUSEN VASER sa...

Härliga rader, väcker känslorna till liv. Jag är snart i Norrbotten, passerade just Skellefteå.
Ska bli roligt att få uppleva lite av det ljus du beskrev, jag som är sörlänning:) Jag kommer vara i Norge två veckor så det är lite glest med blogg-besök just nu.

Villa Viola sa...

Jag blir alltid så glad av att läsa dina ord. Ett lugn infinner sig liksom. Och du, tack för att du länkar till mig i din blogglista. Det värmer. Kram

Sanna sa...

Helt underbara foton och vackra ord gumman.. <3

Hittade ett rosarium till dig i helgen, men väl hemma hos min vännina upptäckte vi att det läckte..suck..så nu får jag väl renovera det och behålla det själv..letar vidare..

Hoppas du får en fin vecka! <3
Kraaaaam
Sanna

Rebecca sa...

Ditt hår. Så himla, himla fint. Söndagskram till dig