torsdag 27 oktober 2011

Sagor för barn som är stora nu










Sagor för barn som är stora nu. mina nya mockaskor i klaraste blå blir blöta
bland löven på vår gård, som om jag inte borde veta, och har ni någon gång
försökt riva ner gamla strukturtapeter, så vet ni att det inte är så enkelt att
göra det själv..
och med Min kära, som aldrig aldrig kommer hem innan klockan slagit 6. Nu har
han också varit bortrest i två dagar i ett avlägset Israel..
.. så går tiden mest till små mjuka bebisleenden, mys i stora sängen, film för de
stora eller sagor ur barnens HC Andersen, om kvällen, matlagning och tvätt, och
ibland ett fundersamt ögonkast på tapetproverna på hallväggen. Är inte så säker
på någon av dem längre, men vi väntar den blå hem i brevlådan snart..
Ute hänger ett tätt och fint regn i luften, och jag bågnar bara lite. Jag andas
genom näsan och drar ner luften så långt och djupt jag kan, fokuserar på lugn
och ro, tänker mig vilsamt blå
tänker att imorgon ***





~Lycke

20 kommentarer:

Maria sa...

Hur är det man kan tänka...gör inte idag, det du kan göra imorgon. SÅ är det ju, att ibland så hinner man inte mer än själv vardagslivet och knappt det. Speciellt när man har karlar som är på vift. SÅ är det ju här också väldigt ofta.

till-vidas-ara sa...

Maria: Nej, inte ens vardagslivet hinns riktigt med vissa dagar :)idag bara myser vi och bestämmer oss för att gilla vädret *

kramar Lycke

Fina sa...

Har varit bortrest en månad. Saker känns inte som vanligt, saker står still och rör på sig på samma gång. Obehagligt. Så skönt att hälsa på dig igen och känna sig som hemma. tack!

Metronyx sa...

Gerda och isskärvan gjorde stort intryck på mig själv som barn. Nu som vuxen kan jag inte låta bli att lägga in psykoanalytiska tolkningar om känslomässiga låsningar osv : ) HC Andersen har en förmåga att fånga en stor variation av de känslor vi alla upplever under vår resa som människa.

annika sa...

Min mormor sa alltid till mig att det som inte springer från dig, finns kvar imorgon :) Och du och jag Lycke, vi andas och andas. Jag tror hela din insida är vackert blå. Fniss fniss och kramkram

Anonym sa...

Awesome photos... I love them all. The wallpaper looks different on the wall than it did before. Maybe something yellow? Love your photos!!!

Unknown sa...

Hverdagen er der mest af og du forstår virkelig at få eventyr og lidt magi ind i den.

Pella sa...

Åh, det är alltid lika fantastiskt att läsa din blogg. Hemkommen från Berlin kikar jag runt i cyberrymden igen och vet du, det är som att komma hem att kika in till dig- komma hem på ett bra vis, där hem är en känsla mer än en plats. Så sagolikt fint. Tack fina du för att du förgyller min och säkert så många andras dagar med fantastiska bilder och ord! Kram från Pella

LyckligaPraliner sa...

Åh vilken liten fin älskling som sitter i ditt knä, Lycka helt enkelt! :) Mycket vackert kort!

Tapetprover...svårt..brukar klarna till sist fast det tar lite tid. Fast för mig tog det flera år innan det klarnade angående våra halltapeter hihi

Oj vad många gula löv under trädet. Det ser ut som att de plötsligt bara lossnat...ramlat rakt ner... Både vackert och lite sorgligt ser det ut.

Fin fredag önskar jag dig! Kram

Emeli sa...

Fint som snus

sarapirat sa...

hej du
nästa gång din kära kommer hit så be honom att ta med dig.
eller att höra av sig så kan jag ge honom ett gäng presenter till dig!
det är så varmt här!
efter schweiz har jag hoppat i klänningarna igen.
och förkylningen ger med sig i värmen.

vilka vackra bilder.
och han är så fin er lille man. lite samisk med sitt runda ansikte tycker jag?

kramar

Sanna sa...

Som alltid vackra bilder och tänkvärda ord.. <3

SV: Blev inget Morabesök i helgen då min kära barndomsvännina A med familj har gått och blivit sjuka..vi får se om dom kanske har kryat på sig till nästa helg dock..håll tummarna! <3

Gör inte mer än du orkar gumman! Ingen som tackar dig för att du kör slut på dig..njut stället utav livet här och nu.. <3

Fredagskramar
Sanna

Maria sa...

Jag mailar dig en bild snart, ska bara hitta din mailadress...

Maria sa...

Men jag hittar inte mailadressen här, och inte i mitt mailprogram fast den borde finnas där...kan du maila mig?

Pop sa...

Åh, fina! Vilka otroligt vackra bilder och fina magiska vackra ögonblick du väver med dina ord. Här hos mig har varit ordfattigt, blodfattigt, vemodigt och glatt på samma gång.
Nu är jag snart samma igen.
Kram!
Pop

Drömma-Lotta sa...

Jag tycker bara att du är så fin!

Gila sa...

Du har alltid så fina stämmningsfyllda bilder! Trevlig söndag!

Inredningsmamma sa...

kära du vi måste ses snart! saknar!

Ej Utgivet Material sa...

Gott med fina bebisleenden i alla fall, trots bortrest make och halvfärdig tapet.

till-vidas-ara sa...

Fina: åå vad härliga ord att höra. välkommen tillbaka. hoppas allt känns lig likt snart igen *

Metronyx: ja, det är det jag också gillar så mycket hos hans sagor, kram

Annika: ja, man kan ju alltid hoppas :)

Anonym: Thanks dear you! and yes it looks different, and feels a little messy. looking for something blue instead..like the one in Nanny McPhee ofcourse :)

Losarinas mor: Jag försöker jag försöker så gott det går varje dag. bloggen hjälper mig att slappna av, positiva affirmationer du vet (ler)

Pella: Ååh vad söt du är. blir så glad..vill så gärna ge den känslan ju, och ni är mina vänner. Välkommen hem ***

Lyckliga praliner: tack söta du. jo, det kommer nog ta tid bestämma sig, men å andra sidan tar det minsann tid innan den eländiga tapeten är nere...

Emeli: Tack ler jag...

Sarapirat: härligt kära du! och visst lovar jag att berätta, eller i bästa fall kunna följa, vore så himla kul! och det där samiska kan vara frånmin mormor minsann, har nog glömt berätta det :)

Sanna: synd med det inställda besöket, och jag försöker verkligen bara ta det lugnt, men det är ju så mycket man vill (ler)

Maria: jag mailar *****

Pop: kära vännen. visst måste man få ha sådana tider. jag finns kvar..alltid *

Drömma-Lotta: tack finaste * och jag som tycker så lika om dig. hoppas verkligen vi kan ses en dag. mycket här annars, inte hunnit runt som vanligt..puss ***

Gila: tack snälla du, härliga dagar till dig..

inredningsmamma: ja, det är för galet att tiden rusar så..kom när du vill hit. har så svårt ta mig loss när mannen jobbar så mycket. saknar jag med. kom på te kom på kaka, bara kom ***

Leila: ja, jag kan verkligen inte klaga (ler)