torsdag 16 februari 2012

en gladlista








Hej i solen. Idag har jag en ambition. och det är att vända det där svårmodet. jag brukar
kunna lyckas med det rätt så bra när jag väl tar tag i det, jag vet ju någonstans hur jag själv
brukar kunna hjälpa fram glädjen igen, så nu har jag gjort en liten lista över saker som
får mig glad. en gladlista. det där att fokusera på den positiva sidan av allting. stanna upp
och tänka om, avfyra ett strålande leende till nästa person man möter istället för att
krypa ihop med mörker i ögonen. anamma solen..



Lista över saker som gör mig glad idag:

* att titta rätt mot solen, eller den ljusaste punkten på himlen, så länge jag bara kan för att skicka ljus
rakt in i alla skumma vrår inom.
* att se Liten hisna av lycka sekunderna innan klosstornet välter.
* Litens alla leenden
* att sträcka på mig så mycket jag bara kan. det strömmar så bra genom kroppen då..
* att titta på gamla fina hus när jag och Liten går sovpromenad.
* gamla affärsskyltar som sitter kvar på väggen till rara gamla hus..
* Glada 50-talsfärger, prickar och polkagrisrandiga sugrör..
* sportlovskänslan när solen skiner.
* att bli invinkad till rar vän när Liten har somnat under promenaden i byn
* rara vännens underbara kök, kaffe och en fin 60-talslampa i plastband
* rara vännens alla goda tips om jobb, tapeter och annat fint.
* att se en och annan fräken på näsan..






gott, Lycke

14 kommentarer:

Sara ~Snövits äpple~ sa...

Hej Lycke! Det är så rätt, rätt, rätt att göra gladlistor. Jag gör det ofta. Jag tror också att det är bra att göra en gladlista på sin blog, för då manifesterar man det verkligen för sig själv. Hoppas du känner dig lite bättre snart. Det tror jag att du kommer göra.

Och ja visst är Sarah Blank´s blogg underbar! Jättebra när man är deppig. Hon är allt en underbart kreativ och magisk kvinna hon Sarah. Jag kan inte få nog av den bloggen, har nog läst igenom hela flera gånger. Så roligt att du har köpt en av hennes bilder. Jag har också gjort det för ett tag sedan. Jag är så nyfiken- vilken bild köpte du? Jag köpte den här, Honey Bee Stories: http://www.etsy.com/listing/60783149/honey-bee-stories-print

Ska bli spännande att se vilken bild du väljer till ditt halsband

Kramar Sara

till-vidas-ara sa...

Snövits äpple: Men hihih..det är ju precis samma bild som jag valde.honey.bee-stories...såklart förstås :))), visst påminner henens bilder lite om Frida Kahlos..en aning i allafall tycker jag *

kramar en torsdag, Lycke

Sara ~Snövits äpple~ sa...

Ja Honey Bee Stories, såklart vi båda köpte den :))) Det är den allra finaste bilden, med bikupor, nycklar och sådant trevligt... Kram

till-vidas-ara sa...

Sara: Ja, visst är den gudomlig! fast jag kunde inte låta bli två andra bilder också (ler) skickade efter dem imorse sen jag fundrat på dem halva natten. det är två bilder i samma storlek som den honeybeebilden:
http://sarahblankstudios.com/blog/

ojoj, men inte kunde jag låta bli :) och visst är det bra med gladlistor, känner jag stångar eländet idag. lätt att sjunka annars, mennu ska det bli sol i sinnet tänkte jag.

kram igen, Lycke

Sara ~Snövits äpple~ sa...

Visst är det detta set med två bilder du har beställt? Det är också jättefint, med fågelburar, båtar och fina klänningar... http://www.etsy.com/transaction/72832486

ja det är så lätt att sjunka ner i att känna sig olycklig. Jag har märkt att de stunderna kommer lite mer sällan för mig sedan jag började satsa på att i mycket större utsträckning än förut tilverka egna saker, börja sälja mina egna saker, börja med min blogg. För första gången i mitt liv känner jag att jag skapar ett utrymme som är mitt och som är ett uttryck för vem jag är på riktigt. En viktig sak är att jag samtidigt slutade på ett jobb jag mådde dåligt av, och det öppnade upp för att jag liksom fick kontakt med mig själv och min egen kreativitet. Kram

Fröken Blund sa...

åh Lycke. du är ju fenomenal på det där. att lyfta fram det fina, nästan jämt tycker jag. du bär på en stor sorg, men ändå...du lyckas alltid få den i rätt färg känns det som. jag beundrar dig.
kram, eva

annika sa...

Och jag lägger till - att läsa här! Stor kram

till-vidas-ara sa...

Sara: Ja, precis den är det! hann maila dig den rätta bilden när jag såg jag fick fel länk :)
jo jag tror det där stämmer hundra procent med hur jag fungerar också! får man vara kreativ och pyssla med det som ligger en varmt om hjärtat så känner man sig lycklig. vet inte vad jag själv gör när barnledigheten är över, men jag vet att det måste bli något sådant. har jobbat med blommor tidigare, men trivdes inte där jag var. kanske jag försöker hitta ett annat blomsterställe :), fick lite tips av min vän idag också..

kraaam, L

Fröken blund slår dank: Hej rara! har inte vetat att du hette Eva så det var rart! och vad glad jag blir av dina ord. Ibland känns det mest som om den där sorgen skriker igenom allt jag skriver och att det måste bli trist att läsa, men idag känns det bättre! att måla dagen i de färger man önskar..det tror jag på..kärlek till dig med det fantastiska språket..*

solkramar Lycke

till-vidas-ara sa...

annika: :)

kram där, Lycke

TUSEN VASER sa...

Kram och vill bara säga att det är så roligt att läsa din blogg och dina inlägg!! Ha det gott och en ljusare tid närmar sig:)

SusanLotus sa...

Underbar glad-lista! Ha en härlig helg! Kramar

Emeli sa...

jaaa!!! det är så bra med positiva listor! måste göra en egen!

Inredningsmamma sa...

åå älskar bilden med lillen och klossarna!!

Borgmästaren sa...

Vilka vackra bilder du har i din blogg! Kul att se o läsa! Hoppas du hittar glädjen snart!