onsdag 8 februari 2012

mormors sommarglas











köksklockan som tickar. kaffet kallnar i rummet bredvid och jag tänker jag
borde passa på att tvätta håret, men jag orkar inte riktigt. just nu. Liten sover
och gör små lustiga ljud i sömnen. undrar vad han drömmer..ååh den som ändå
kunde sova. nu har jag haft flera nätter med dålig sömn igen. vaknar vid minsta
knäpp i väggen. hjärtat som slår så fort, vänder mig på rygg och håller fast det,
så det lugnar sig igen..
tassar ut i köket och kokar mig nytt kaffe. tänker på mormor igen
häromdagen fick jag ett stort paket med glas. det är mormors sommarglas som
jag hittade på tradera. hade bara ett, som ett vackert litet sommarminne, så jag
blev så hjärtans glad när jag fann dem. barnen tycker också om dem så mycket
och jag ler. säger att "nu dricker vi apelsinsaft med randiga sugrör och låtsas
det är sommar".
det är inte mycket jag har efter mormor. några fina köksgardiner som andas 50-
tal, en antik liten spegel med en ängel på, ett kuddfodral av virkade mormorsrutor.
inte ens ett foto har jag som minne. hon var en tvärhand hög, ena ögat som skelade
lite, höga kindkotor och sådär lite samisk i utseendet, men jag vet inte. söt som
socker i mina ögon och alltid så full av kärlek till mig och min bror..
klockan 2 kommer mamma hit och hälsar på. jag bad henne ta med en bild på
mormor. den ska jag fotografera av tänkte jag..och sen göra en kopia av på något
ställe som kan.
nu ska jag lägga mig under täcket och blunda lite. hålla hjärtat i handen.
solen som tittar in..




~Lycke



(sugrören kommer från klaraform, tipsade av rara Rebecca. glasen heter vereco..)

20 kommentarer:

Unknown sa...

Der bor så mange fine ting i dit hus. Ting med historie og betydning.
Pas på dit hjerte, det er nemlig nok det, der er det allerfineste :-)

Unknown sa...

Der bor så mange fine ting i dit hus. Ting med historie og betydning.
Pas på dit hjerte, det er nemlig nok det, der er det allerfineste :-)

till-vidas-ara sa...

Losarinas mor: kramar till dig..och lite vintersol nu

~Lycke

Sara ~Snövits äpple~ sa...

Men vilken otroligt fin blogg du har, upptäckte den precis. Åh, kan inte sluta kika på alla fina och inspirerande bilder. Ska definitivt följa din blogg. Hälsningar Sara

BlandetLoft sa...

Jeg er helt enig med Snövits äpple. Jeg får ikke nok liksom, jeg må bare se og se på dine bilder og tekst og gå inn her hver dag, ja hver dag skriver jeg i browseren min "Till-vidas-ara".
Klem fra meg på denne vinterdagen, med drops i munnen.

kollijox sa...

så fint hos dig Lycke! glasen ger mig en nostalgitripp utan dess like...å volken fin bild med sugrör och glas! man kanske kan få köpa en sån???

LyckligaPraliner sa...

Åh min farmor hade de glasen också, den lägre modellen! Och de som du visade en gång tidigare, de som stod på bordet vid lilla stugan! Saften smakade så god, så god i dem :) Från tradera säger du...Jag är för feg att "handla" därifrån. Har bara provat en gång och det gick bra men ändå...

Jag har aldrig träffat min mormor och morfar. Både dog tragiskt i ung ålder. Min mormor var same. Min farfar dog kort tid före min födsel. Bara lilla farmor hade jag. Fast inte så bara egentligen, hon var bra mycket i sitt korta längd :)

Tack för idag! :)

Kram Ann-Louise

siri ore elle sa...

Hei på deg!!

Så fine glass!!! Husker også disse glassene, bringer minner fram....
Slitsomt å ikke få sove, jeg har også perioder med søvnløse netter. For meg er det for mange tanker i hodet som er årsaken....
Ønsker deg en fin onsdag!!!

Klemmer fra Siri:-)))

annika sa...

Så lustigt, när jag såg bilderna så tänkte jag - det är alltid sommar inne hos Lycke och så skrev du om det! Och så tänkte jag på min mormor igår och så skrev du om din! Lite synkronicitet är också det :) Må fint bästa!

Maria sa...

Tror faktiskt att min farmor hade exakt sådana glas, den lägre modellen.

La luz del norte sa...

Kjæreste Lycke! Tenkte på deg og så leste jeg dine seneste innlegg. Tenker på deg og din Vida. Du er sterk! Og for en flott liten Ossian. En superflott liten tass, ser det ut til.

Her har den lille stjerna vår fått litt feber. Sikkert på grunn av tennene som er på vei opp og litt forkjølelse. Vi har det fint. Jeg blogger ikke så mye, men er innom sånn nå og da. Gleder meg over dine ord og bilder!

Takk igjen for alle fine ord og bilder. :) :) :)

Klem

La luz del norte sa...

Hei, igjen! HVa er epostadressen din igjen?

Metronyx sa...

Mormor i ens hjärta...åh vad jag kan sakna min. Fast min var lång och stilig och mycket ung när jag föddes (34 år, jo verkligen). Men det hjälpte inte vi finns i olika världar nu : ( Men sina ljusa minnen har man alltid. Och glasen, vilken nostalgi tripp : ) Det så finurligt hur du hittar dessa små minneskort i sinnet genom enkla föremål!

sarapirat sa...

...och min farmors hela året runt glas! mycket barndom i dom.
saftdrickande.
hoppas du sov gott med hjärtat i handen och nytvättat hår?

kramar

Sanna sa...

Åhh såna glas fanns hos farmor också..fina farmor..minns knappt hur hon såg ut..har försökt få ett foto på henne men ack nej..har inte tillräckligt med kontakt med min fars sida som det tycks.. Min goa mormor har jag dock än i livet och försöker hälsa på flera ggr i veckan.. <3

SV: Tack goa fina du, det värmer att höra.. <3
Ja tipsen på restmat är många..idag gör jag en enkel korvgryta med det som finns hemma..var billig falukorv på ica veckan som var så då laddade jag frysen med några ringar.. Gott, poppis och billigt <3

Kramar i massor
Sanna

till-vidas-ara sa...

Sara: ååh vad glad jag blir, tack och välkommen hit. ska kika in till dig med så fort jag får tiden ***

Drömmestjernan: tack rara du för de orden, de värmer så gott i kylan ska du veta. och karameller i munnen vill jag också ha, låter extra gott med drops liksom *+*

pippilotta: visst är de nostalgi till tusen de där rara..och den där bilden kan jag kanske fixa åt dig. vet bara inte var jag gör det? det var en annan som undrade om en annan bild tidigare och jag lovade kolla upp det, men du kanske vet var jag vänder mig lättast? kramar en torsdag ***

Ann-Louise: visst smakade saften extra gott i dem..synd jag inte hittar just de någonstans, det hade varit fint :) har alltid fungerat bra för mig på tradera, bara en gång som en sak var sönder när den kom. fint att du hade din lilla farmor ändå. både min mormor o morfar levde till de var nästan hundra, det var fint det men jag saknar dem ändå såklart..

Siri: det är nog för många tankar hos mig med, svårt att stanna hjärnan när klockan är sen :) kramar till dig..

annika: jag tror man lätt kan synkronisera med rara systrar i den här världen också, och det är himla gott tycker jag. sommar åt oss alla!!!

Maria: hihi, så många som känner igen dem från förr, extra kul och saften är extra god i dem *

Solrosa: hej fina, vad kul att höra dig igen och att ni har det gott trots feber och tänder (ler). min e-mail är: lycke.live@gmail.com
kikar in till dig när tiden finnes..kraam..

Metronyx: åh Herre vilken ung mormor :))) vad kul det måste vart med det ändå och sorgligt att hon gick vidare så fort. min var nästan hundra när hon dog och fick mamma när hon var nästan 40 :)

sarapirat: jo, håret blev tvättat på kvällen minsann och jag somnade med hjärtat i handen :) önskar jag kunde resa en sväng till dig..

Sanna: tråkigt när kontakten sviktar, har också haft sådant fast mera förr..nu är det gott som tur är. måste kika in på vilka tips du fick sen - kan också behöva fler (ler)



kramar Lycke

Sara ~Snövits äpple~ sa...

Hej Lycke! Så otroligt glad jag blir att du tycker om mina smycken och min blogg! Det värmer i hjärtat. Tusen tack.

Du får jättegärna köpa broschen om du vill. Den kostar 130 kr tänkte jag mig. Och så 20 kr för porto. Då får man smycket i en fin ask som jag har dekorerat med bilder och så är det ett fint band och en liten dekoration runt asken.
Om du skulle ha lust att köpa broschen så kan jag ju få din adress, antingen om du skriver den i en kommentar på min blogg eller mailar mig sara_george_@hotmail.com :)

En sak jag faktiskt har tänkt på är att jag kan tillverka smycken på beställning om någon har ett eget foto/en egen bild :)

Kram Sara

Villa Viola sa...

Vilka fina berörande ord om din mormor. Och glasen. Min mormor har också såna. Godare glas att dricka saft ur finns inte. Kram och tack för fina gratulationer

E.R.R.Y sa...

De där glasen är underbara! Min farmor hade också såna, men jag tror inte hon har några kvar nu...

Jag älskar också bilden med glasen och sugrören, vilken underbar känsla och stämning i den! Kolla upp Fujifilm och andra fotoföretag, där kan man skicka in bilder och få förstoringar och tom. canvastavlor. Det vore väl nåt!? Du är så duktig på att fotografera så du borde verkligen sälja dina bilder!

Kram från Skåne

raquel sa...

vad mycket de gör , de där fina sugrören. lyser upp ett helt rum nästan. har också sånadär vereco-glas. såg de stora på tradera också haha. mycket fina