onsdag 16 maj 2012

onsdag...










..en dag med mycket av allt. Mer värme och sol än tidigare, mycket trädgårds arbete,
och rodnad på näsan, inomhusjobb med väggarna..de gamla tapeterna som ska bort..
och en del frustration över sådant som har med släkten att göra..ibland så..och så irriterar
man sig och kan inte få fram något på rätt sätt ni vet, besvikelser och sådant..

men det fina i dagen: ytterligare ett smycke från min fina vän Sara. kunde inte motstå den där
broschen. den talade liksom till mig, och ni har nog märkt vid det här laget hur jag kan bli
kär i lite speciella saker (ler). Hunden med den honungsgula rosetten över sig..
den känns lite som jag. som en sökare... ständigt vidare. veta mer. lära sig. förstå..
Tror hon kallade smycket för "vandringen".
Lika mycket föll jag för den vackra asken som broschen kom i. Rävasken. jag älskar rävar,
bara sådär, och den var så himla fin!
Och så något som hjälpte mig till sinnesro ikväll efter den där frustrationen. Jag är inte kristen.
jag brukar säga att jag inte är tillhörande någon religion, men att jag är religiös. jag tror på
något liknande det "högsta gudomliga ljuset i Universum", och plockar nog lite av det bästa
från alla religioner tror jag. men det finns en kristen bön som ofta hjälper mig när jag känner
ilska eller frustration, besvikelse över något. det är Fransciskusbönen..
en del ur denna:

Gudomlige mästare, hjälp mig att inte sträva så mycket efter att bli tröstad som att trösta,
inte så mycket efter att bli förstådd, som att förstå,
inte så mycket efter att bli älskad, som att älska,
Ty det är genom att ge, som man får
det är genom att glömma sig själv,
som man finner sig själv.
Det är genom att förlåta andra, som man själv får förlåtelse.
Det är genom att dö, som man uppstår till evigt liv

Franciskus av assisi 1181-1226



translation: Wednesday..
A day with a lot of everything. more warmth and sun, more gardenwork and andoor-work with the walls, to get rid of the old wallpapers. and some frustration over such that have to do with relatives...you know sometimes..you just get irritated, disappointed, frustrated and cant´t get it out the right way..in any way..

but now to the nice with this day: another jewelry from my sweet friend Sara. I just couldn´r resist this brooch. It kind of talked to me. and I guess you, at this point, have noticed that I often fall in love with a little special..peculiar things (smiles). The dog with the honey-colored topknot..he feels a little bit like me. like a seeker..always on the way. know more. learn more. understand..
I think she called the brooch "the wandering"
Just as much..I fell for the lovely box it came in. The fox-box. I love foxes, simply so, and it was just simply lovely I think!
adn now to something that helped me come to peace with my frustration today. I´m not a Christian, I use to say that I don´t belong to any religion, but that I am religious. I believe in something..you can call it " the highest heavenly light in Universe", and I probably pick a little bit of the best from all religions in this thought. But there is a Christian prayer that often helps me when I feel anger or frustration, disappointment over something. It is the Prayer of Saint Francis.
A section from this:


O Divine Master,
grant that I may not so much seek to be consoled, as to console;
to be understood, as to understand;
to be loved, as to love.
For it is in giving that we receive.
It is in pardoning that we are pardoned,
and it is in dying that we are born to Eternal Life.


~Lycke

14 kommentarer:

Satu sa...

Hello there, I love the mirror photo, it's wonderful! Have a nice day!

Unknown sa...

Tak for et dejligt indlæg. En balance mellem glæder og udfordringer.

till-vidas-ara sa...

Satu: wonderful day to you too, adn thanks so much *

Losarinas mor: ja, balansen, så skönt när man hittar den...kommer på var den är..!

kramar Lycke

annika sa...

Den bönen är fin. Jag tillhör inte någon kyrka men tror definitivt på gud, har hittat dit på mitt eget sätt. Tror att svenskar generellt har svårt för ordet gud, det är nästan lite frikyrkligt över det, om du förstår hur jag menar? Däremot pratar vi gärna om god kraft, energi och det stora ogripbara. Det är också gud för mig! Stor kram

Sanna sa...

Vacker bön gumman..den tror jag att jag skall ta till mig..jag är som du..tillhör ingen särskild religion men är troende ändå på mitt eget lilla sätt.. <3

Här är det också full rulle dagarna i ända..idag har jag mest städat och bakat..passade bra till det blöta gråvädret vi haft..nu till kvällen har himlen spruckigt upp och jag känner att jag vill ut och ta en kvällspromenad..bara njuta av livet..bara bullarna är klar så.. <3

Älskar din nya brosch.. <3

SV: Mmm pysslar vidare..tror det kan bli riktigt bra.. =) Skall bli spännande att se "nya" hallen när ni är klar.. <3

Kramar ifrån lilla mig <3
Sanna

Sara ~Snövits äpple~ sa...

Nu blir jag sådär varm i hjärtat igen. Tack Lycke! Kram!

Heather sa...

The brooch is lovely! I love little foxes as well! So sweet.
Hope you're feeling a little better, I think that prayer is lovely. St. Francis is a favorite of mine :)

Metronyx sa...

Jag tror Lycke, att många kan känna somdu...att man inte är kristen men att man tror. Sen är det olika saker som ger själen ro. Alla vägar bär ju till Rom, och huvudsaken är nog att man finner någon tröst i någonting
: )

Jenny Bergvall sa...

Varm i hjärtat blir man ja, verkligen!

Bild två fastnade jag så för. Så mkt. fin i samma bild. Fin spegel, fin glimt av dig, fin prickklänning, FIN tapet, fin lampa, fin fjärlitavla, fin origamifågel, FIN hylla/kast. Ja.. mycket fint var det ;)

Hoppas du får en FIN helg! För det önskar jag dig..... alltid ;)

Unknown sa...

I love the mirror picture also, and the brooch and the fox.

Me neither isn't Christian but I also believe there is a highter force.

Is it possible to mail me? I'd like to answer on the questions you wrote on my blog ;-)
happinessafterall@telenet.be

thank you!
Kram x

Maria sa...

Kloka ord i bönen. Du är fin!

S sa...

It is so amazing that the prayer of St. Francis of Assisi is close to your heart. It is my all time favourite prayer too. I turn to this prayer in times of distress and confusion, although I am not a Christian, I am a spiritual person at heart.
I love your brooch, it is so beautiful!
Love your floral wall paper too.
Is it green tea you are drinking in the first picture ?
I am loving all the photographs that you have clicked in this post.
Have a great weekend,
Love,
Sanghamitra

lillaicaica sa...

Den tyckte jag om Fransciskusbönen...
när jag var på en av alla loppisar jag besökte i helgen såg jag en lampa och då tänkte jag faktiskt på dig. att den hade nog Lycke gillat :)
det var en taklampa lite i stil med den bordslampan som är på dina bilder nr 2. en stor sådan, inte lika toppig, jättelånga fransar och tyget vet inte vad det heter men det är inte slätt och inte plysch kanske sammet..det är mjukt liksom..och den var blodröd.60 kr. väldigt speciell.. stod inför valet om jag skulle ta den. är den kvar till nästa gång funderar jag vidare. kram från småland.

Emeli sa...

Jag går också till den bönen. Sann tycker jag.