onsdag 23 januari 2013

tapeter ..











.. den här torsdagen är jag särskilt glad för två saker. för det första så har jag målat färdigt
första varvet kalkvitt på sovrumstaket. för det andra så har vi äntligen bestämt exakt vilka
tapeter som ska vara i sovrummet och i vardagsrummet. Vi har beställt dem också. Det känns
så väldigt skönt, för det har verkligen inte varit lätt att bestämma. För mig är det så noga att det
känns absolut rätt i känslan. sådär så man vill leva tillsammans med dessa tapeter i många många
år. helst alltid.. !
Förlåt det något röriga inlägget. röriga bilder. det blir lätt så med rum som inte hinner röjas så
noga medan man renoverar (ler) men nu ville jag så gärna beskriva hur vi har tänkt det:

översta bilden visar den del av vardagsrummet där vi ska ha soffa längs blom-väggen och tv i
taket ovanför öppna spisen, som skymtar till höger. Vävtaket ska ner och brädväggen ska målas
och små engelska fönster med färgade glaspartier ska få komma upp i fönsterhålen. bild nr 3 och
4 visar andra delar av vardagsrummet sett från matbordet. Där sängen står kommer matbordet att v
ara. och tapeten vi äntligen har valt och beställt från tapetoramas vinterrea är Sandbergs "Katarina" i
grått. (lånade bilder), och att vi äntligen kunde bestämma oss för den är till stor del Lina OJ:s förtjänst.
kikade in till henne häromdagen och såg hur fantastiskt fint hon tapetserat deras hall med samma
tapet fast i en annan färg som utgått ur sortimentet. Tusen tack Lina för inspirationen!
Jag tro den grå blir sådär gammeldags-fin och rätt hos oss när vi har så alldeles mörkblått i våran
hall. på väggarna tänker jag äldre tavlor i svarta ramar med djur och natur...mmmm..

Bilderna längst ner visar vårat nya sovrum som man också skymtar genom fönstergluggarna på
översta bilden. Här kommer vi att tapetsera med William Morris underbara bladtapet "Willow
boughs" (lånad bild). Brädväggen kommer nog att få vara målad i kalkvitt..

tror det blir fint det här..
det känns bra..
måste kila och fixa mat nu.

kramar Lycke


translation: We have decided wallpapers to our livingrooma and bedroonm now! we have also
ordered them. feel so so good. The one above Sandbergs " Katarina" we are going to put up in
our livingroom wich is shown in the three first pictures. English stained glass windows in the holes
in the wall. The last pictures shows our bedroom where we are going to put up William Morris
"Willow boughs" I have painted the ceiling in the bedroom in the recent days. can´t wait to paper
the walls now, but it´s still  a lot do do..
carrying on..towards spring.
Love Lycke ...

7 kommentarer:

Trädgården på Höjden... sa...

klart det kommer bli
superfint
härligt att ha tagit beslut
jag funderar också mycket på tapeter just nu
men det får stanna vid funderingar ett tag till eftersom vi har en del annat som måste ordnas klart först
kram åsa

till-vidas-ara sa...

Åsa: Jo jag tror det blir jättebra det där. känns ända ner i magen :) här dröjer det nog ett tag innan de kommer upp. taket ska listas och en garderob (inbyggd) ska byggas och fönstrena ska upp. sen ta ner tapeterna i vardagsrummet..puuh..önskar lite att nån kom och gjorde en del om dagarna..

fredagskramar Lycke

Caroline sa...

Hej fina!
ljuvligt du har det hos dig. Love Morris, men det vet du ju redan ;-)
kramar!
(Ps, min blogg har återuppstått ;-) )

Sara ~Snövits äpple~ sa...

Hej kära, kära du! Jag har varit lite frånvarande nu i januari, har varit så trött och det har hänt några jobbiga saker. Nu ska du äntligen, äntligen få jul- och nyårskortet som jag har gjort till dig. Och din blogg är ju fylld av ljuvliga bilder, MAGI är vad det är. Stor kram!

Heather sa...

It's so bright and cheerful and like springtime in your home! Good luck with all your renovations!~

Maria sa...

Jag tror också att det där blir bra! Smart val med ganska ljusa färger.

liloo@live.se sa...

Vad heter blomman som klättrar?