onsdag 6 mars 2013

onsdag ..







det kom så mycket snö igen.
men jag går med lugna steg igenom den
Jag har våren inom mig. jag vet det för jag tänker på dofter. på parfym..
När jag var liten. sådär omkring 11 år, så fick jag en fin liten parfymflaska
i trä av mina beresta grannar. från Bulgarien tror jag den var. och den innehöll
en liten glaskapsel med rosenolja. Tänker jag vill finna den igen..
Annars: målar jag inte bara mustascher på väggen
Fler grå lister i sovrummet. Det tar tid det här, och tålamod.
Jag behöver Tori Amos ..


translation: It came so much snow again. but I´m walking with calm steps through the snow.
I have Spring inside of me. I know, because I´m thinking of scents. on perfumes..
When I was small. about 11, I was given a little nice wooden bottle of perfume from my well-
travelled neighbours. From Bulgaria I think it was. and it contained a little glass-capsule with
essence of roses. Thinking, I want to find again..
Other: painting not just moustaches on the wall
More grey splines in the bedroom. It takes time..this, and patience
I need Tori Amos ..


~Lycke

15 kommentarer:

Persilja sa...

Åh precis den där bilden har jag också rivit ut. Ljuvlig känsla-precis så...
Och här är det också febrigt och influensigt. Så vi får mötas i rymden den härveckkan och på riktigt kanske nästa! :)

till-vidas-ara sa...

Persilja: Visst är den ljuvlig. och de där tapeterna (ler) ja de här sjukorna i år. hoppas verkligen det dröjer 7 år tills nästa gång. Vi hoppas på nästa, det gör vi. det brukar ju lösa sig.. *

kramar genom snön, Lycke

annacate sa...

Vilka ljuvliga bilder.. Dofter kan verkligen sätta sig i minnet och påminna om olika tider i livet. Här såg vi snödroppar på vägen hem från förskolan idag och magnolian har små små knoppar om man ser efter noga! Annars så tar vårt kök tid också..det är så rörigt här nu, både inombords och här i hemmet. Kram <3

Emmie sa...

Mm, jag kan riktigt känna både doft och vilken skatt du hade där i din hand...
Låter skönt att få ha kvar våren inom dig, tills den rätt som det är kommer igen.
Tänk att det sker nu, snart, så många som har längtat! Och så händer det igen, fenomenet VÅREN :)
Och jag blev sugen på att pynta med påskris i år, brukar aldrig pynta till påsk annars..
Älskar dina bilder Lycke, det är som om jag får sväva runt hemma hos dig, i en lugn ljus bubbla.
Kram

Metronyx sa...

Våren kommer trots att snön envisas med att återvända. Ta fram lite Elsa Beskow böcker med illustrationer om rosendrottningen, slingrande blommande inramningar och tänk somrar från förr, precis som du gör.
Att din tisdag blev lite blå är knappast märkligt så lite sömn och vackra drömmar du missade natten innan. När det gäller somrar är det enda viktiga havet, så jag tänker ibland att du måste ha möjligheter till de finaste sakerna i vårt land. Skog och vatten :)

till-vidas-ara sa...

Cate: snödroppar och magnolia..ååh hur jag kunde önska ibland att jag vore där nere igen, och bodde lite ibland (ler) kära vän..att försöka komma till ro mitt i en renovering är inte lätt för mig heller. jag tränar tålamod. en mycket bra egenskap att ha har jag förstått. odlar den ihärdigt.. kramar till dig..***

till-vidas-ara sa...

Emmie: tack fina du! blir så glad att du svävar runt här. visst är det ett fenomen och ett under. och att den faktiskt kommer igen. väl värd att vänta på..

Metronyx: Åå..måste nog leta igen dessa Beskow-illustrationer tror jag bestämt. har inte sett, tror jag..
och visst har du helt sant och rätt om omgivningen här. så väldigt mycket att vara tacksam över. tack för att du påminner. ibland är det svårt att se genom svullna bihålor (ler)

kramar Lycke

sarapirat sa...

hej du,
fina,
det är bra att du bär våren inne i dig.
snart kommer den spricka sprudla ut...det tror jag säkert.
jag fryser fryser trots att det är så mycket varmare här. men inomhus, brrrr...
äntligen en ledig dag. vaknade av konstiga drömmar och var säker på att jag hade försovit mig. tog en liten stund att komma ihåg att jag inte behöver rusa iväg någonstans! SKÖNT! nu kaffe...apelsinjuice. letar musik och svänger framför datorn.

kramar

Minna-Liisa S sa...

Vilka sköna och ljuvliga bilder! Det snöade också här. Jag hoppas det var sista gången och våren kommer nu :)

Queen of Kammebornia sa...

Om jag bara får äta en sak så blir det avocado. Eller hallon kanske. Eller blåbär. Men ofta avocado. Kraaam!

Maria - JAG BLOMMAR sa...

Hej!
Ja, snön kom igen. Men de där vårkänslorna hade vi nog bara på lån. Men bra om man kan ha kvar dem inuti.

Villa Frejas bokblogg sa...

Snön har inte kommit tillbaka, men väl kylan. Ska tända en brasa nu... men inom mig gror våren :)
Mums med avokado... ska äta det nu precis :) Trevlig fredag. Kram.

Åsa sa...

vilken underbar beskrivning av längtan till våren...jag letar vårtecken för att finna den inom mig...känner att jag inte lyckas lika bra som dig...men jag är på väg
kram Åsa

Tant Emma sa...

Du skriver så fint och tar så vackra bilder. Härligt!

Kirjailijatar sa...

I have spring also inside me. It feels so great, when sun is shining and snow is melting..tiptip.

I just love Your pictures, so much sping in them.