söndag 7 april 2013

söndag ..







det giftgröna draperiet..
lite som mig. de senaste dagarna. grinig och taggig, hur det kryper och jag vänder 
mig inåt. vill den mörkaste garderob men gör allt annat, ändå, 
disken tvätten städet, annat och ingenting som någonsin blir klart, som om det borde ..
Föreställningen om, draperiet var så fin, där, på auktionen, en nyans på bild. En annan 
i verkligheten. bilderna i mitten: där det är nytvättat,  lite mörkare.. och jag tänkte jag 
tyckte om, ändå. Liten tyckte om såklart och jag såg med mjuka ögon. Sen torkade 
det igen..
Föreställningen om, mig, som så ofta är en bild jag hoppas på. skär sig nu i solbelysta 
speglar. jag är inte min vän. men tror jag blir. av de upplysta rummen där anden står 
högt i tak. jag vänder mig om och öppnar en annan dörr. tänker att snart kanske jag 
orkar igen 
och i sena kvällen har vi valt ett annat. draperi. Vi.
bättre nu ..



the poison-green drapery..
a little like me the recent days. grumphy and thorny, how it crawls and how I´m turning 
inwards. want the darkest wardrobe but doing everything else, anyway,
the washing-up, laundry, cleaning, other and nothing is ever finished, as if it should ..
The image of, the drapery was so lovely, there, at the auction, one tone at picture. another 
in reality. the pictures in the middle: where it´s washed a moment ago, a little darker..and I 
thought I liked.. Little one liked of course and I watched with soft eyes. Then it dried again ..
The image of, Me, so often a picture I´m hoping for. now disagree in sunlit mirrors. I´m not 
my firend. but think I will be. in the illuminated rooms where the spirit stands high in the ceil-
. ings. I turn around and open another door. thinking that maybe soon I have the strenght 
again
and in the late night we choosed another. drapery. We.
better now ..


~Lycke


14 kommentarer:

Prinsessorna på Bellevue sa...

Hoppas du blir din vän igen och sådär är det ibland, allt som aldrig blir klart och saker och ting som inte blir som man tänker sig...

Kraam
Petronella

till-vidas-ara sa...

Petronella: tack snälla du. ja det är visst livet det där. ibland mer åt ena hållet. kramar tillbaka..

~Lycke

Nanna sa...

Känner mig ofta hård och kantig just nu. Ingen rolig känsla när man inte trivs.. Hoppas det vänder snart.
Ni har väldigt fina tapeter ser jag! Känns det rätt? Och små barnfötter under o den dör fascinationen över skor. Så härlig! Kram rara fina. Du är bra!

till-vidas-ara sa...

Nanna: tack snälla Nanna! Du är också bra! tänk att det alltid är lättare att tänka det om andra. så är det för mig i allafall. men något har man ju lärt om livet, och det är ju att det vänder..förr eller senare. Vi älskar dessa tapeter, verkligen älskar dem! och deras syster hos er..

kramar Lycke

Villa Frejas bokblogg sa...

Jag gillar det giftgröna draperiet!
Kram.

till-vidas-ara sa...

Husfrun: det är fint! jag tyckte om mönstret, men själva färgen skar sig rätt mycket mot tapeten i verkligheten. om du vill får du köpa av mig det för jag vet inte var vi ska ha det. 135 + 75 köpte jag det för. du kan få det för samma pris om du vill och behöver det (ler)

kramar Lycke

Metronyx sa...

Rubyslippers på liten. Ibland är man i Kansas ibland är man i Oz. Frågan är vad som är bäst? Båda tror jag. Självbilden måste revideras med jämna mellanrum antar jag. Se det så här: nu har du tur! Tur för att du kan spegla dig själv och veta att du är inte den du vill vara nu, det betyder att du 1, är medveten. 2, har chansen att ändra dig. 3, och om du inte orkar det just nu så ge upp det ett tag...för du kommer att orka förr eller senare. Frostkramar från ett dalarna som jag hoppas snart tinar upp.

till-vidas-ara sa...

Metronyx: du är så klok. alltid så klok. jag väntar ut och slänger skrot från våra skåp under tiden. att rensa i huset gör så gott i själen..också!
Lite kallt här också idag. skäl att gräva i garderober..

kramar Lycke

Maria sa...



annika sa...

Jag gillar draperiet! Men förstår om det inte ser ut som du tänkt dig. Och den där avigheten som våren för med sig. Snart är vi förbi. Jag skickar soltankar och lugn till dig fina!

till-vidas-ara sa...

Maria: tillbaka till dig. kärlek

Annika: jag tycker om det, men på bilderna är det nytvättat och när det torkade var det återigen lite alltför lysande gulgrönt för att jag skulle kunna sova gott med det :)
tror jag kommit förbi nu. och tro kan ju flytta berg, eller hur..

kramar Lycke

LyckligaPraliner sa...

Var snäll med dig själv och ta hand om dig. Det är viktigt. Och lika viktigt är det att trivas med draperiet..annars måste ett annat upp. Det kommer att störa ditt sinne om du inte känner dig nöjd :)

Kram Ann-Louise

till-vidas-ara sa...

Ann-Louise: precis så är det. precis så :))

kramar en onsdag, Lycke

Maria - JAG BLOMMAR sa...

Jag tycker att det blev fint med det gröna, inte alls som gift - mer som vårens första blad. Blir nog bra!