lördag 17 augusti 2013

lördag... 30-tals rum










det regnar idag..
det är ganska bra. så fick jag äntligen lite energi och lust att sätta upp tavlor och lampor 
i vardagsrummet. gammaldags var tanken med allt. lite 30-tal, lite eget, lite Nanny Mcphee..
soffan blev mörkare än vad jag trodde den skulle vara. tanken var allmänt gammaldags brun med 
en yta som var lite mer struktur. sådan brun som skulle passa till det bruna i skåp, hyllor, i bords-
skivan till matrumsbordet. men en ljusare röd kanske hade kanske varit fin. fast med kuddar och filtar 
kan det nog bli bra ändå (ler) kanske ni kan hjälpa och tipsa..
En gammal och fin vägglampa i hörnet till höger om tavlorna hade jag önskat och lampan i taket med 
blå kupor hänger kvar bara tillfälligt i väntan på att hitta den rätta .. med tid och pengar förstås..
Mer tyger ska till, klättrande porslinsblommor i fönstren, de mjuka rundade linjerna...
men det får växa fram. det går inte så snabbt för mig. måste prova och känna. och andra delen av vardagsrummet är kvar att fundera på.
Mittemot soffan, i hörnet vid spisen, fick den gamla stormlyktan stå..lite stuga på landet känsla och 
nära havet. i mitt hjärta
Häromkvällen såg jag "Eskil och Trinidad" med barnen, för där var dottern med som statist. men den 
var också bra, filmen. att rekommendera. en lite allvarlig och fin barn/vuxen-film med budskap och känsla.
dagen efter cyklade jag med barnen in till stan med en tanke på min barndoms-tro min barnatro ..
köpte ett kors på guldsmedsaffären. det hänger runt min hals nu. jag är inte kristen. inte enligt boken, och 
blir nog aldrig. men min alldeles egna barnatro hänger runt min hals nu. och när jag rör vid den... får jag ett inre ljus som gör att jag inte fälls så lätt när mattan dras undan mina fötter. bekoms inte av eländiga dagar på 
samma sätt. av människor..situationer ..(ler)
det regnar idag.
det är vackert ..


kramar en lördag, Lycke



10 kommentarer:

Maria sa...

till-vidas-ara sa...

Maria: tillbaka till dig .. <3

Queen of Kammebornia sa...

Åh, det är så fint med mormorsrutor och tavlorna och allt!!!

PippisRainbow sa...

Aaah så fint ni har det <3

Metronyx sa...

Jag gillar att du ens kommer på tanken att sträva efter att ha en stil i ett rum. Inredning är en sån där sak jag tror man måste ha lite talang för.
Vad häftigt att se en film där ens egna barn är med, det måste höja värdet på en film hursomhelst : D
Den bästa tron är den ljusa, rena. Många år sen jag bar ett kors. Har ju ändrat inställning, men när jag träffar min kusin som fortfarande är troende slås jag alltid av det ljus som omger henne (seriöst, när jag ser henne tänker jag alltid på jungfru Maria). I alla fall blir jag lite avundsjuk på att hon lyckats hålla kvar sin barnatro. Det är få förunnat, och jag missunnar verkligen ingen det : D

Villa Frejas bokblogg sa...

Åh vad fint du har gjort det.

Sv. jag tycker nog allt att du ska söka för dina handleder. Det du beskriver låter lite grann som det jag upplever. Men det är ju svårt att säga att det är samma psoriasis artrit som jag har.

Kram.

Persilja sa...

Så himla himla fint det blir!!!!!
Molly och jag var på Eskil o Trinidad på bio. Underbar film. Huvudrollsinnehavaren, Saga Midfjäll går på Benzeliusskolan. Spanade efter dina för jag mindes ju att de skulle vara med men hann inte se dem. Kanske på Dvd när man kan pausa. :)

Min plats i solen sa...

Så fint ni har det Lycke. Jag gillar kombon av gammalt och nytt. Soffan och den moderna tekniken i skön kontrast till det som ger den äldre känslan. Ett skönt möte mellan då och nu.

Stort att se film där ens eget barn medverkar. Ska hålla utkik efter den.

Det inre ljuset är viktigt. Att man finner det där som ger styrka och kraft. I vad det än må vara. Lys starkt kära Lycke. Du är enastående. Glöm inte det.♥

Kram Lotta

annika sa...

Så fint du skriver. Nära och berörande. Som alltid. Du var så fin också i din ljusgula kofta och klänning. Tycker om soffan! Stor och varm kram, här lyser solen!

Prinsessorna på Bellevue sa...

Så fint du skriver och så fint rummet är. Himla hemtrevligt och mysigt och tänk att dottern har varit statist! Vad kul!

Kraam och tusen tack för dina rara ord hos mig!

Petronella