torsdag 5 september 2013

torsdags konfetti ..




       Paco Pintón





de lampor jag ramlar över om hösten..
ofta märkliga, och ibland..som den med rosa fransar..att jag antar att 95 procent av befolkningen
tycker den är hiskelig. Inte jag (ler) jag tycker ofta om det fulsnygga i ett väl valt sammanhang. och
tycker ingen annan om det så är det helt ok.
om hösten..ramlar jag gärna in i en fascination av märkliga lampor tillsammans med tavelväggar, och
tanken om, i olika formationer..
som en sådan hos Paco Pintón i Madrid
och jag tror att den rosa lampan , på en konsol bland roliga tavlor kan bli fin vid bordet i vardagsrummet..
att våga prova. olika kombinationer, små hyllor, tavlor, en statyett..en tom ram..något oväntat..
alltid varit så faschinerad av udda konstnärers inredningsval, en äldre skribent som bor i sin mammas
gamla hus. det som samlar sig på väggarna..tillsammans med tynande blommor i en bortglömd vas
bakom gardinen...
Pärlfranslampan är klockren! den ska få bo i hörnet ovanför soffan. belysandes de många fler tavlor jag
tänkt mig på den väggen. franslampan är ett experiment (ler)
Och de vackra fjädrarna..
De fick jag mig sänt av min fina vän Cate. med den underbara bloggen "Another side of this life"
Älskar hennes blog, hennes inredning, låtcitaten .., en grönska att dyka in i och bara vara i..känslor..
lockar alltid fram oväntade associationer hos mig ..

Idag. var det internationell "matdag" på stan. musik och främmande språk, maträtter och godis, en
våg av europeisk sång som svepte mig med till vars man betalade, log och önskade en fortsatt fin dag..
semesterkänsla..och jag köpte lite fint åt min anglofila vän,
lite gott, och något annat till inredningen som jag visar sen...
nu. kaffe



translation: peculiar lamps I found! Especially in times of Autumn i love bying strange lamps, decorat-
ing the walls with them. and walls of paintings. thinking much of such now. love the more artistic ones
like at Paco Pintóns place in Madrid. inspiring..
The feathers a sweet friend sent me. love her blog. her home, the feeling of flourishing..the quotes and
how she elicitates associations in ones own life..
Inernational foodday in town. English fudge at my kitchen table!



~Lycke




11 kommentarer:

Unknown sa...

Dejlige inspirende billeder !
Jeg holder også af lamper ! Må have lys !
Mine lamper er nu bare ikke så fine og sjove som dine :)

till-vidas-ara sa...

Miri: ååh..det är jag säker på att de är..! tack raraste du..
lampor är det bästa om hösten

kramar Lycke

sarapirat sa...

så charmigt, jag gillar starkt!

Maria sa...

Du har rätt lampor är det bästä om hösten...
jag tycker också om fudge...
nam


maria

till-vidas-ara sa...

sarapirat: :))) visste väl du skulle tycka om..kramar ***

Maria: jaaa! lampor av alla de slag. och fudge! den med apelsinsmak var den bästa!!!

kramar Lycke

Villa Frejas bokblogg sa...

Det är jättecharmigt om man som du har förmågan att trolla samman olika ting till en så inspirerande helhet.
Internationell matdag låter ljuvligt.
Kram.

Maria sa...

Lampan passar precis hos dig. Men inte hos mig =) Men så ska det ju vara. Hitta fynd med hjärtat. Jag har en liten ljusstake med prismor och blå glasmanschetter som jag egentligen tror skulle passa perfekt hos dig, men jag har inte lyckats skilja mig från den än, så den är i vår lilla stuga på gården. Ledsnar jag så får den flytta till dig...=)

Min plats i solen sa...

Jag tokgillar dina härliga bilder. Och jag tokgillar dig Lycke. För att du är du. För att du vet vem du är och du kompromissar inte. Stark, stolt och modig. En kvinna att imponeras och inspireras av.♥ Och jag kan känna igen mig i din kärlek till lampor om hösten. Det varma ljuset som betyder så mycket när dagarna blir kortare.

Tack för att du är du.♥

Kram Lotta

Anonym sa...

Åh jisses vilka praktlampor!! Även jag är svag för pärlfransar du vet :-) Och Katarinatapeten blev super... Det mönstret är fantastiskt. Är så glad för det lilla av den jag har i hallen. / Lina.OJ

annacate sa...

Vilka härliga stämningsfulla bilder! Ni har det så fint tycker jag. Tänker att du är en av de där udda konstnärerna som vågar vara annorlunda och inreda med hjärtat..blanda hejvilt med det du tycker om. Tack för att du skriver så fint om mig, det gör mig varm i hjärtat. Så härligt att se fjädrarna hos dig. De känns verkligen du. Jag är glad att du tycker om dem. Kram min vän

Liivia sa...

This kitchen is amazing!
And lamps, beautiful too.